The Body In Women’s Art Now – 2010

15.12.2010

From the publication  The Body In Women’s Art Now, part 2 – Flux

Text by Philippa Found

”Similarly, Tiina Heiska’s paintings focus on the body of the adolescent as a site of transformation and awakening, presenting ambiguous female characters of indefinable ages – seeming simultaneously  both child and adult like – where the instability of identity is emphasized through the artist’s exploitation of paint. As in Ledeman’s paintings, in Heiska’s work the body is disguised in paint, existing in between abstraction and representation; the face of her female character revealed only ever as a blur, and as an entity seemingly in a constant state of movement or change, her identity evades clear representation. In the Butterfly Caught series (2008) Heiska evokes a sense of the ominous and voyeuristic by presenting lone female figure from behind, in a girlish pink dress, apparently running through a wooded area. The scene recalls the story of Little Red Riding Hood walking through the woods unknowingly into the danger of the wolf. As moral tales that worn against the freedom of female sexuality, the connection of Heiska’s paintings to fairy tales seems reflective of the anxiety surrounding the girl in contemporary society; her vulnerability and potential for corruption, or her premature loss of innocence. As Maria Bregnbak notes of Heiska’s oeuvre, ”The seductive and yet vulnerable looking creature often appears to be balancing on the edge between woman – and girlhood – thus charging the images with a dangerous sexual quality.” Shrouding the body in ambiguity, Heiska’s paintings suggest a latent danger embodied in this period of bodily transformation and awakening, so that Heiska’s presentations of the female body transgress any male voyeuristic pleasure in viewing the body, exploiting the instability of the body both conceptually and literally through use of paint, to thwart erotic consumption of the female body.”

Philippa Found, Art Historian, Curator

Askel kohti vapautta

  Tiina Heiskan näyttelyssä katsojan mielikuvitus punoo tarinaa. Lapin Kansa 26.11.2020 /Richard Kautto Tiina Heiska: Maalauksia 2012–2018 Galleria Valossa 6.12. saakka. Arktikum, Pohjoisranta 4 Rovaniemellä. Avoinna ti–pe 10–17, la-su 10–16, ma suljettu....

Tiina Heiska – tarinankertoja

Kide-2/2020 /teksti: Pilvikki Lantela, kuvat: Elli Alasaari Kun ei vertaa itseään muihin, on vapaa tekemään parhaansa, sanoo kuvataiteilija Tiina Heiska. Hän pakeni parvekkeelle, samaan paikkaan, johon hän oli vaeltanut lapsenakin hengittämään elokuista pimenevää...

Mitä he näkevät talossa?

Posted on 18 tammikuun, 2019 by hyvinpukeutunutkriitikko Tiina Heiskan näyttelyn nimi on isoäidin talossa. Jo nimi saa katsojan odottamaan paitsi nostalgiaa myös muistojen kuvallista tulkintaa. Taiteilija kirjoittaa kuitenkin näyttelynsä tiedotteessa, ettei hänen...

Nainen nukkena (2016)

  Teksti: Sini Mononen, Mustekala 12.1.2016 Galleria Amassa on tammikuun ajan esillä Tiina Heiskan Dollhouse-näyttely. Heiska on maalannut kankaalle öljymaalauksia, joissa aiheena toistuu nukkemainen, katseen kohteena oleva nainen. Kuvissa nainen on kuin aseteltu...

Häilyvät rajat (2013)

Tiina Heiska, maalauksia 2003 - 2013 /Teksti Philippa Found   Tiina Heiskan tuotannossa on nähtävissä tiettyjä toistuvia teemoja, joiden kaikkien keskiössä on naisen hahmo: - pukeutuva/riisuutuva nainen - nainen yksin vuoteessa/huoneessa/öisellä kävelyllä -...

Fluid boundaries (2013)

Tiina Heiska, Paintings 2003 - 2013 /Text by Philippa Found   Looking at Tiina Heiska’s oeuvre there are certain themes, centred around the female figure, which recur: - a female figure getting dressed/undressed. - a female figure alone on a bed/in a room/walking...

Elephant Magazine #6: Cinematic Painting (2011)

Elephant Magazine # 6  Margherita Dessaney looks at how the modern language of film and moving images has transformed the traditional art of painting, while featuring the work of Guillaume Bressons, Andy Denzler, Jeremy Geddes, Nicole Hayden, Tiina Heiska, Joyce Ho,...