Nainen nukkena (2016)

15.01.2016

 

Teksti: Sini Mononen, Mustekala 12.1.2016

Galleria Amassa on tammikuun ajan esillä Tiina Heiskan Dollhouse-näyttely. Heiska on maalannut kankaalle öljymaalauksia, joissa aiheena toistuu nukkemainen, katseen kohteena oleva nainen. Kuvissa nainen on kuin aseteltu lavasteisiin. Puitteet ovat maalauksissa kuivia, kauniitakin toisinaan, mutta elämästä riisuttuja. Maalaukset kuvaavat puoliksi yksityisiä ja puoliksi julkisia tiloja. Yksilöllisyyttä ja persoonaa kuvien hahmoista on vaikea löytää. Nämä ovat nukkeja, puoliksi ihmisiä ja puoliksi leluja.

Näyttely resonoi ajankohtaisella tavalla keskustelua naisen oikeudesta kehoonsa. Tekopyhiksi luonnehdittavissa keskusteluissa naisen oikeudesta puhutaan tavalla, jonka perimmäinen tarkoitus tuntuu olevan turvapaikanhakijoiden vastustaminen, ei naisen oikeudesta itseensä muistuttaminen. Naisiin kohdistuvasta väkivallasta ja naisen oikeudesta puhutaan kuin naisiin kohdistuva uhka olisi saapunut vasta viime syksynä Suomeen. Viime aikoina on nähty toinen toistaan surullisempia episodeja, kun suomalaiset miehet ovat nousseet ”puolustamaan naista” erilaisissa turvanpaikanhakijoita vastustavissa mielenosoituksissa. Laillisuuden rajamailla ja hyvän maun tuolla puolen toimiva järjestö Soldiers of Odin partioi usean kaupungin katuja ”suojellakseen naisia” ja ”suomalaisuutta”.

Viikonloppuna naisasiasta keskusteltiin jälleen, kun feministiryhmä Pihtarihuorien somekampanjassa jaettiin hashtagilla #lääppijät ahdistelukokemuksia. Keskustelu valahti alta aikayksikön riman alitse, kun perussuomalainen Jukka Wallin ylenkatsoi toimittaja-kuvataiteilija Rakel Liekin oikeutta omaan kehoonsa. Wallinin mukaan Liekki on luopunut tuosta oikeudesta toimiessaan joitakin vuosia sitten aikuisviihteen parissa.

Suomessa naisiin kohdistuvasta väkivallasta on puhuttu usein koti- ja perheväkivallan yhteydessä. Perheväkivallasta meillä huolestuttiin vasta 1970- ja 80-luvuilla [1], naisiin kohdistuvasta väkivallasta alettiin puhua yhteiskunnallisena ongelmana 1990-luvulla [2]. Kodin piirissä tapahtuva väkivalta on ollut Suomessa suhteellisen pitkään yksityisen piiriin katsottua väkivaltaa. Lääppiminen ja ahdistelu tapahtuvat usein julkisessa tilassa. Niihin liittyy aivan erityisellä tavalla häpeää ja häpäisemistä. Lääppimällä ja ahdistelemalla häpäistyn julkinen toiminta tehdään naurunalaiseksi. Samalla kerrotaan kuka tässä maailmassa ja yhteiskunnassa saa toimia. Viikonloppuna nähdyssä episodissa Rakel Liekki häpäistiin julkisesti. Onneksi moni nousi kuitenkin puolustamaan Liekkiä.

Naisen häpäisemisen kulttuuri on syvällä historiassa. Tiina Heiskan näyttelyn esittelytekstiin on lainattu katkelma Henrik IbseninNukkekodista (1879). Yhteiskunnalliseksi toimijaksi ryhtyneen Noran ratkaisuista käytiin Suomessa vilkasta keskustelua 1800-luvulla. Naisen aktiivinen toimiminen nähtiin moraalisesti arveluttavana.

”Nora on elänyt koko elämänsä kuin suojattu nukke. Lapsuuden ja nuoruuden hän vietti isänsä lellikkinä. Sen jälkeen aviomies Torvald teki hänestä nukkevaimon, johon ei suhtauduttu vakavasti.”

Naisen rooli hahmottuu maalauksista selvästi. Sarjassa Wighead naisen pää on meikkipää: kulmakarvat, hiukset ja ehostus ovat huolitellusti paikoillaan. Sarjassa Doll naisen jalat ovat kuin lattialle heitetyt, muu keho on rajattu kuvan ulkopuolelle. Nainen on retuutettu kauniissa kampauksessaan, sievässä meikissään, vekkihameessaan ja silkkipuserossaan lavasteesta toiseen. Sarjassa Room, nainen seisoo selkä katsojaan käännettynä. Näistä maalauksista voi aistia, kuinka väkivalta ja ahdistelu seuraavat naista kotoa ulkomaailmaan. Kulissit ovat romahtamassa. Kattoparrut, laudat ja rakenteet kolisevat alas siron lapsekkaan hahmon ympärillä. Maalauksessa ritisee raivo.

Aikaisemmissa töissään Heiska on kuvannut katseen kohteena olemista omakuvilla, joissa nainen on korostetusti tarkkailtavana hämyisissä ympäristöissä. Maalausten edessä katsojan katse paljastuu. Näinkö minä katson toista ihmistä? Torjuttu halu muuttaa hänet esineeksi, jonka oikeus puhua ja toimia on kyseenalaistettu. Tuota esinettä voidaan käyttää nyt mihin vain, vaikka muiden ihmisten vastustamiseen ja oman voimantunnon korostamiseen.

Elephant Magazine #6: Cinematic Painting (2011)

Elephant Magazine # 6  Margherita Dessaney looks at how the modern language of film and moving images has transformed the traditional art of painting, while featuring the work of Guillaume Bressons, Andy Denzler, Jeremy Geddes, Nicole Hayden, Tiina Heiska, Joyce Ho,...

The Body In Women’s Art Now – 2010

From the publication  The Body In Women’s Art Now, part 2 – Flux Text by Philippa Found ”Similarly, Tiina Heiska’s paintings focus on the body of the adolescent as a site of transformation and awakening, presenting ambiguous female characters of indefinable ages –...

The Body In Women’s Art Now – 2010

From the publication  The Body In Women’s Art Now, part 2 – Flux Text by Tracey Warr    Three of the artists in this exhibition, Tiina Heiska, Sara Lederman and Helen Carmel Benigson, focus on the precarious tipping point between girlhood and womanhood. Heiska’s...

Twin Room (2009)

One of the works shows a man sprawled on a bed with his left arm extended towards the viewer. The broad sketchy brushstrokes veil his features and make it impossible to tell whether he is even alive or simply resting in a state of post-coital oblivion. Herein the work...

Taide 1-08

Keskenään hyvin erilaiset maailmat sysäävät katsojaan samankaltaisiin odottaviin tunnelmiin: Tiina Heiskan (1959) maalauksissa näkyy usein naisen tai nuoren tytön hahmo, toisinaan katsojan silmien eteen leikkautuvat vain epäröivät jalat ja minihame. Teokset liikkuvat...

Patent Shoes (2007)

Finnish artist Tiina Heiska´s work is based on photography, which she uses as a sketch or a draft for the later painted image. Her works carry a poetic mystique owing to the painterly quality but also to the fact that their inherent narrative is never obvious. Her...

À la recherche de l’objet du désir absolu (2006)

Texte: Juha-Heikki Tihinen   L’art de Tiina Heista révèle sa profondeur par touches furtives,  comme pour séduire son observateur. Au premier abord, les œuvres semblent calmes et posées, mais rapidement on y entrevoit un courant ou un mouvement qui produit un...

In search of an absolute object of desire (2006)

Text by Juha-Heikki Tihinen   Tiina Heiska’s art reveals its insightfulness furtively, as if seducing the viewer. Her works seem peaceful and arranged at first, but their flow and movement will soon emerge and instil a sense of excitement and anticipation in the...

Absoluuttisen halunkohteen etsintä (2006)

Teksti: Juha-Heikki Tihinen Tiina Heiskan taide paljastaa syvällisyytensä vaivihkaa, ikään kuin viettelee katsojan Teokset vaikuttavat aluksi tyyniltä ja asetelmamaisilta, mutta sangen pian niissä ilmenevä virtaus tai liike saa katsojassa aikaan kiihtymyksen ja...